Körkort!


Idag var jag och hämtade ut den lilla plastsaken som jag betalat närmare 30 000 kr för! Är jättenöjd med kortet, thank god! Jag är glad, men jag vet inte om jag känner den där 30 000-kronorsglädjen. Okej okej, det var värt det. Nästan. Jag har ingen bil och än så länge inget att ha ett körkort till MEN med all säkerhet så kommer ju det någon gång snart och då kommer jag bli glad att jag har det. Dock blev jag lite jag-kan-fan-inte-alls-köra-bil-deppig efter helgen när vi hyrde en Toyota Aygo. Så här är det, jag har i princip kört en bil - körskolans KIA - med typ 150 hästkrafter och alla finesser du kan tänka dig för att den ska vara "lättkörd". När jag klev in i Aygon tänkte jag bara... "Var är alla GREJER? Allt som ska va i en bil? Allt fluff-fuff, knappar och spakar? Varför ser växelspaken så jävla konstig ut? Varför dallrar den typ?". Toyota Aygo är avskalad, 65 häst och INGET fluff-fluff alls! Den var såå klen! Med andra ord fick jag kärringstop typ tusen ggr, jag är ju van med att jag i princip åker iväg om jag släpper upp kopplingen... Samt att OM man mot förmodan fick motorstop var det bara att lägga i friläget så hoppar motorn igång automatiskt igen...Så är det inte på Aygon, "Bellan ska du inte vrida om nyckeln så vi kommer härifrån?", hm. I vilket fall kom vi iväg där och skulle ut på motorvägen. Påfart, yes, ökar - har i fyran - ska växla upp till sexan (såklart, enl mig-) - låter konstiga skrapljud och Emil som säger, "eh, det där är backen och den ska vi inte ha nu". DET VET JAG VÄL FÖR FAN!!! VAR ÄR SJÄTTE VÄXELN!? NEHE DEN FINNS INTE!!! ÅÅH!!

Jag trodde det var något fel på bilen när den inte ökade fast jag hade femmans växel och plattan i botten, skulle från 70km/h till 90km/h och det hände liksom ingenting. Men så är det tydligen på klena bilar. När vi kom fram till Emils moster skulle jag bara upp för uppfarten som var en brant grusig backe. Hade för hög växel - växla ner, stannade sedan i sluttning för att se var jag kunde parkera - kom inte därifrån!! Fick göra som Emils mormor gör, handbroms i och släppa upp koppling. Då gick det iaf bra tack o lov. Efter ett par dagar med bilen blev det såklart bättre men jag måste ändå säga att det blev lite av en turnoff när det kändes som man var tvungen att lära sig köra bil igen. Bilar är så himla olika och knepiga alltså. Hehe, jag upptäckte det precis nu ja... Förutom pappas automat. ÅH JAG ÄLSKAR AUTOMATBILAR. Är det inte en helt underbar uppfinning!? :D




Typ tre knappar där...lång ranglig växelspak... haha...

Sådär nu ska jag sluta prata om bilar, någon kan tro att de hamnat på fel blogg.

I morgon ska vi till Linn på tjejmiddag, jag ska försöka komma ihåg att ta med kameran och ta massa kort. Det kommer med all säkerhet o bli toppen! Dock är jag sjukt opepp på att gå till Puls med supertugen på att gå till Bonbon. Det lilla problemet ligger i att det är 20års gräns... Problem är till för att lösas! :) Nu ska jag.... Jag ska fan sova en stund. Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0