En ledig dag, tack för vädret...

Idag är en riktig inne-mysdag. Synd att jag inte har någon att mysa med bara!! Jag var ledig igår och idag. Idag ska jag bara ta det lugnt, eller ja, med det här vädret känns det inte som att man blir manad till så mycket annat för den delen. Jag har varit och hämtat ut lite böcker åt Emil and that's all. Vid fem-tiden blir det nog en promenix med Tommy. Han är en bra person att bolla idéer, funderingar och problem med. Dagens intag av näring har varit i form av en mysfrulla med mamma och pappa som har första lediga dagen av de 4 veckor de har framför sig. Själv jobbar jag i morgon och åtta dagar framåt tills min nästa lediga dag. Jag klagar inte, mitt jobb är erfarenhet. Jag gillar erfarenheter (OCH PENGAR). Jag har alltid skrivit "imorgon" i ett ord, men nu har jag lärt mig att man faktiskt skriver  " i morgon". "Idag" har alltid känts självklart att skriva ihop men.. hm.... -->
Eftersom ord är något som intresserar mig har jag sökt lite på just detta och hittade följande:

Två ord
Enligt
Språkrådet bör i morgon skrivas isär. Varianten imorgon
är också korrekt, men
det är särskrivning de rekommenderar. Detsamma gäller förstås uttrycket i dag, som också bör skrivas som två ord.

Det kan vara svårt att veta vad som gäller för övriga uttryck med
prepositioner. Ska de skrivas ihop eller isär?

Språkrådet tar upp några enkla tumregler:

Skriv ihop ...
... om den starkaste betoningen ligger på det första ordet, till exempel: alltför ochåterigen.

Skriv isär ...
... om den starkaste betoningen ligger på det andra ordet samt
i övriga fall, till exempel: allt mindre, framför allt, i gång och över huvud taget.

Undantag
Naturligtvis finns det undantag. Det gäller ord som av tradition antingen skrivs isär eller ihop. Nedan följer några exempel.

Skriv ihop ...
... alltigenom, dessförinnan, häromkvällen, ihop (!) och överallt.

Skriv isär ...
...
allt som oftast, före detta och rent ut.

Ja gott folk, där fick ni lite att fundera på. Nu ska jag göra den här dagen till en mysdag ENSAM och jag ska lyckas! Med lite Little Big Planet blir det nog supermysigt . . . Nejdå, jag misströstar inte . . .

// Isabella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0